بیماری کبد چرم چیست

بیماری کبد چرب چیست؟

۱۴۰۰-۰۸-۱۳ 1 نظرات

بیماری کبد چرب چیست ؟bartarinpezeahkan.ir20

بیماری کبد چرب (Fatty Liver) بر اثر تجمع و رسوب چربی در کبد ایجاد می شود تجمع بیش از ۱۰ درصد چربی در بافت کبد باعث ایجاد اختلالاتی در فعالیتهای کبد می شود.
مهمترین علامت این بیماری این است که در مراحل اولیه بیماری نشانه ای ندارد و فقط با پیشرفت بیماری نشانه ها ظاهر می شود .

 

کبد چرب چگونه ایجاد میشود؟

کبد مسئول تجزیه و از بین بردن سموم از بدن و کمک به دفع آنها است و کبد چرب با تخریب سلول‌های کبدی همراه است.

کبد چرب دو نوع اصلی دارد:

1️⃣ کبد چرب الکلی 🍺 🥂

کبد چرب الکلی که از نام آن پیداست بر اثر مصرف زیاد الکل ایجاد می شود کبد مسئول سال زدایی از بدن است و باعث شکسته شدن و تجزیه الکل می‌شود در این فرآیند مواد زائد و مضر حاصل از تجزیه الکل به کبد آسیب می‌زند و باعث التهاب در سلول‌های کبدی می‌شود تداوم استفاده از الکل به مرور زمان آسیب به کبد را بیشتر می‌کند کبد چرب الکلی فقط کسانی را مبتلا می کند که از گل می نوشند و در افراد دیگر شایع نیست.

2️⃣ کبد چرب غیر الکلی

کبد چرب غیر الکلی کاملا به سبک زندگی فرد بستگی دارد.
مبتلایان به کبد چرب غیر الکلی فعالیت بدنی ندارند و ورزش نمی کنند، غذای چرب و پرکالری می خورند ،بعد طبیعتاً این افراد اضافه وزن هم دارند.

علائم بیماری کبد چرب چیست؟

بیماری های کبدی در مراحل اولیه بیماری نشانه ای ندارد و فرد متوجه بیماری نمی شود اما پیشرفت اختلال و عارضه در کبد سبب می‌شود نشانه ها کم کم ظاهر شود.

تظاهرات و نشانه های بیماری کبد چرب در افراد مختلف یکسان نیست، و در هر کسی یک نوع ظاهر می شود اما برخی نشانه ها در تمام افراد مبتلا به کبد چرب مشاهده می شود این علائم شامل موارد زیر است:

1️⃣خستگی و ضعف عمومی بدن
2️⃣حالت تهوع
3️⃣بی اشتهایی
4️⃣درد بالا و سمت راست شکم
5️⃣بزرگی کبد

6️⃣بروز لکه های پوستی قهوه ای رنگ
با توجه به اینکه بیماری کبد چرب خاموش است و در مراحل اولیه علامتی ندارد از کجا بفهمیم کبد چرب داریم؟

ساده ترین راه برای اینکه بفهمیم در معرض خطر کبد چرب هستیم یان کنترل وزن است اگر اضافه وزن داریدوBMI شما بیش از مقدار طبیعی است یا توده چربی دور شکم شما را گرفته است و اهل ورزش کردن هم نیستید باید به زودی منتظر بیماری کبد چرب و نشانه های آن باشید هر بیماری در گروه خاصی از افراد بیشتر از بقیه شروع پیدا می کند بیماری کبد چرب هم در افراد زیر بیشتر از بقیه افراد است جکسانی که مبتلا به دیابت هستند کسانی که اضافه وزن دارند کسانی که مبتلا به پرفشاری خون یا چربی خون هستند کسانی که چربی دور شکم دارند.

راه های تشخیص بیماری کبد چرب چیست؟

اگر چه بیماری کبد چرب در مراحل خفیف نشانه ی بالینی ندارد اما در همان مراحل خفیف هم با آزمایش کبد چرب وسونوگرافی قابل تشخیص است.
⬅️سونوگرافی شکمی اولتراسوند
اولین اقدام برای تشخیص کبد چرب سونوگرافی است.
سونوگرافی میزان بزرگ شدن کبد را مشخص میکند. همچنین با انواع دیگری از سونوگرافی به نام الاستوگرافی میزان سفتی کبد یا فیبروز و زخم در آن مشخص میشود.

⬅️آزمایش خون
کبد چرب در آزمایش خون با بررسی موارد زیر بیماری مورد تشخیص قرار می گیرد.
شمارش کامل گلبول های خون
آزمایش قند خون ناشتا
آزمایش هموگلوبینA1C قند خون را نشان میدهد
تعیین سطح کلسترول و تری گلیسیرید در خون
آزمایش هپاتیت مزمن ویروسی
بیوپسی کبد
در صورتی که روش های پیشین و کارکنان میزان آسیب به کبد را مشخص کند بیوپسی به منظور برداشتن قسمتی از بافت کبد انجام می شود سپس میزان التهاب بررسی می شود.


کبد چرب را چگونه درمان کنیم؟

کبد چرب درمان دارویی خاصی ندارد و اقدامات درمانی باید در جهتی باشد که چربی های موجود در کبد آب شود و کبد می تواند فعالیت نمونه خود را انجام دهد.
اصول مراقبت فردی و اقدامات خانگی برای درمان کبد چرب تغییر عادت های غذایی و فعالیت های فردی است.
افرادی که مبتلا به کبد چرب هستند باید برخی موارد غذایی را از برنامه غذایی خود حذف کنند و به جای آن خوراکی های دیگر جایگزین کنند.
اولین خوراکی که باید در آن را خط بکشید روغن های حیوانی یا اسید چرب اشباع اسیدهای چرب ترانس است روغن های گیاهی مانند روغن زیتون روغن آفتابگردان و روغن کنجد گزینه‌ای مناسب‌تری برای استفاده هستند غذاهای فرآوری شده فست فودی و آماده به دلیل فرآیند آماده سازی و نمک و روغن فراوان موجود در آن برای افرادی که کبد چرب دارند مضر است.
استفاده از خوراکی های شیرین قند هم به دلیل اینکه در فرایند جذب کبد آسیب می‌زند باید محدود شود، و نوشیدن الکل به هم برای افرادی که مبتلا به کبد چرب هستند ممنوع است ، چون الکل باعث آسیب به سلول‌های کبدی و تخریب آن ها می‌شود.

جهت مشاوره بر روی پزشک مورد نظر کلیک کنید

1 نظرات

  1. M tài khon binance
    1403-05-02

    I don’t think the title of your article matches the content lol. Just kidding, mainly because I had some doubts after reading the article.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.